Språk

Är seniorerna i Sundbyberg mer digitala än riket i övrigt?

3 minuters lästid

Kvinna vid dator
För några veckor sedan presenterades Internetstiftelsens årliga rapport ”Svenskarna och internet”. I den framgick bland annat att många äldre inte använder digitala brevlådor, e-tjänster som att boka läkarbesök eller ens har en e-legitimation (BankID exempelvis).
Vi bestämde oss för att ta pulsen på seniorerna i Sundbyberg under Seniormässan i förra veckan. Hur använder de digitala tjänster och tycker de att de digitala möjligheterna har förenklat vardagen?

Vi började med att fråga hur ofta besökarna på Seniormässan använder internet:

100 % svarade dagligen, vilket är mer än riket i övrigt där 87 % av de över 65 år säger sig använda internet dagligen. Samma siffra för de som är 76 + i riket är endast 64 %.

Likaså svarade 100 % av mässbesökarna att de hade en e-legitimation. I Internetstiftelsens senaste rapport gjorde 93 % av svenskarna 65 + det, och tittar man på de lite äldre seniorerna är siffran 74 %.

46 % använder vidare en digital brevlåda, vilket är marginellt högre än riket för äldre seniorer enligt internetstiftelsens studie.

Vad gäller digitala e-tjänster varierar användningen. Alla använder digitala tjänster i någon mån, och de flesta klarar av att göra sina ärenden själva. Skatteverkets e-tjänster (deklaration) följt av internetbanken och Pensionsmyndighetens tjänster är vanligast. Däremot var vi nyfikna på hur det stod till med att boka läkare eller vårdtjänster. 30 % av de tillfrågade brukar boka läkartid digitalt, och de flesta angav att de föredrar att boka den typen av tjänster via telefon. Detta ligger i linje med Internetstiftelsens rapport som pekar på att knappt var femte senior över 75 tycker att digital läkarbokning förenklar livet.

Så sammanfattningsvis, tycker kommunens mer årsrika invånare att digitala tjänster underlättat livet eller inte? Drygt hälften (58 %) tycker att vardagen har blivit enklare med de digitala möjligheterna och resten svarade varken eller, eller att det helt enkelt blivit mer krångligt.

Så vad drar vi för slutsatser av detta? Precis som tidigare år är visar sig besökarna på Seniormässan vara mer digitala än vad vi kanske förväntar oss, och också mer än genomsnittet i riket. Men det kanske också finns en förklaring till det:

-Den äldsta besökaren vi träffade och som vi intervjuade hade precis fyllt 90. Jag tror att de som tar sig till mässan är personer som är både pigga och nyfikna och därför kanske också kanske är lite mer digitala än genomsnittet, kommenterar Maddeline Nasseri, som ansvarar för kundservicen på Sundbybergs Stadsnät.

Vill du läsa Internetstiftelsens rapport i sin helhet, kika här: https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2025/


Läs fler nyheter

Bild på en uppkopplad stad.
Kundcase

2 min lästid

Sundbybergs Stadsnät ansluter till StadshubbsAlliansen

Sundbybergs Stadsnät ansluter nu till StadshubbsAlliansen som är ett initiativ där 15 medlemsorganisationer som tillsammans...

Kundcase

2 min lästid

Stadsnätet ett självklart val när Flink & Partners skulle uppgradera bredbandet i sina fastigheter

Flink & Partners är ett fastighetsbolag som bland annat förvaltar hyresfastigheter. I Sundbyberg äger bolaget...

Nyheter

1 min lästid

Raketens bredbandskunder övergår till Bredband2

Från och med den 1 november övergår alla Raketens bredbandskunder till Bredband2.

Streck av neonljus på en mörk gata
Nyheter

2 min lästid

Testpiloterna är i gång — snart lanserar vi 10 Gbit

Den här veckan har piloten för 10 Gigabit/sekund dragit i gång hos Sundbybergs Stadsnät, med...