Språk

5 tips till dig som ska välja bredbandsleverantör

4 minuters lästid

När det är dags att välja bredbandsleverantör och tjänst kan det vara lätt att stirra blint på priset. Men det finns annat att ta i beaktande när du ska välja leverantör och tjänst. Faktorer som kommer att avgöra om du känner dig nöjd när du använder ditt bredband. Som ansluten till Sundbybergs Stadsnät har du möjlighet att på en öppen marknadsplats välja mellan en mängd tjänsteleverantörer som erbjuder olika internettjänster.
Person väger A mot B i en klassisk våg.

I vår tjänsteguide hittar du många olika kampanjer, hastigheter och priser. För att göra valet av bredbandsleverantör och tjänst lättare för dig delar vi våra bästa tips och rekommendation på vad du ska tänka på då det gäller hastigheter, prisjämförelser, bindningstider, kundservice och paketerbjudanden.

Vilken hastighet behöver jag?

När du väljer bredbandstjänst är det bra att fundera över vad du eller din familj gör på internet. Att spela spel och streama film kräver högre hastighet än att skicka mail och surfa på nätet. En tumregel är att fler skärmar eller enheter och ”tyngre” aktiviteter kräver högre hastighet. Få skärmar eller enheter och aktiviteter som sociala medier, läsa nyheter eller maila kräver lägre kapacitet. Vill du veta mer om internethastighet så finns det matnyttig läsning i ett annat inlägg

Vad är rimligt att betala?

Det kan vara enkelt att gå på pris när man ska välja bredbandsleverantör eller snarare jämföra högst hastighet mot lägsta månadskostnad. Men det är inte bara den fasta månadskostnaden som du ska ta hänsyn till när du jämför leverantörer och tjänster. Många tjänsteleverantörer tar ut en startavgift och en del tar ut en aviavgift mot pappersfaktura. Undersök om det finns eventuella kampanjer och erbjudanden som kan påverka priset. Ingår utrustning och vad är det för router eller annan hårdvara? Priset är helt enkelt inte allt!

Vad är en rimlig bindningstid?

En del av de bredbandsleverantörer har en bestämd bindningstid, det vill säga hur länge du är bunden till ett aktuellt avtal. Det kan röra sig om 1-24 månader. De allra flesta bredbandsleverantörer knutna till Sundbybergs Stadsnät har ingen bindningstid. Men det finns alltid en uppsägningstid att hålla reda på, den är vanligtvis en månad.

Kundservice är viktig!

Krånglar din internettjänst så vill du ha snabba, tydliga svar. Det kan vara en fördel att från start veta hur det fungerar med support och kundservice hos den bredbandsleverantör som du väljer. Innan du gör ditt val kan det vara bra att undersöka om befintliga kunder får svar på sina frågor, vilka öppettider kundservice har och vilka kanaler de kommunicerar genom. Gör lite research och kolla med personer i din omgivning och titta igenom färska forumtrådar och ratingsidor. Tänk dock på att många som skriver i forum oftast har upplevt olika problem, försök att få en helhetsbild genom att titta igenom olika källor.

I behov av TV eller telefoni?

Många av våra tjänsteleverantörer erbjuder mer än internet, såsom tjänster inom TV, telefoni eller trygghets- och omsorg. Vissa erbjuder även paketlösningar till ett lite bättre pris. Även om du till en början bara vill komma igång och surfa snabbt är det bra att tänka lite långsiktigt. Det är oftast smidigare att via en befintlig leverantör köpa till ytterligare tjänster än att byta till en annan leverantör när du kommer på att du vill ha exempelvis ett maffigt kanalpaket lagom till fotbolls-VM.

Nyheter

Läs fler nyheter

Curlingbana i Sundbybergs Curlingklubb
Kundcase

3 min lästid

Sundbybergs Curlingklubb bytte till Stadsnätet och fick ett stabilt nät med hög kapacitet

Sundbybergs Curlingklubb har två anställda och är sedan ca 1,5 år tillbaka, anslutna till Sundbybergs...

Man som har problem med sitt internet
Tips & råd

2 min lästid

Min internetuppkoppling fungerar inte! Vad gör jag?

Vi vet att det är frustrerande när internetuppkopplingen ligger nere och att det kan inträffa...

Upplysta bredbandsfiber
Nyheter

3 min lästid

Sundbyberg i toppen bland landets kommuner med 100% täckning i ny bredbandskartläggning

Bäst fibertäckning bland Stockholmskommunerna tillsammans med Sollentuna. En kartläggning som Post och Telestyrelsen (PTS) årligen...

Värdshuset Rissne Gård, exteriör
Kundcase

3 min lästid

Rissne Gård valde lokal leverantör

I ett hus från 1640-talet i Rissne ligger Värdshuset Rissne Gård och sedan ungefär tre...

Kundtjänst

Har du några funderingar eller problem? Välkommen att kontakta oss!

Ring 08-706 91 35, läs vanliga frågor eller fyll i formuläret nedan.

Stadsområde i Sundbyberg i förgrunden står en person och ler stort.

Vi svarar när du ringer

Växel: 08-706 91 35

Se vanliga frågor

Hitta fler kontaktuppgifter på kontaktsidan.